Yoga για άνδρες, αυξάνει την ενέργεια και καταπολεμά το άγχος

Yoga για άνδρες, αυξάνει την ενέργεια και καταπολεμά το άγχος

Yoga, μια παραδοσιακά ανδρική ασχολία

Στην Ινδία η Yoga (Γιόγκα) παραδοσιακά ήταν ανδρική ασχολία και μόνον σχετικά πρόσφατα διαδόθηκε στο γυναικείο φύλο. Αλλά και στη Δύση οι πρώτοι αφοσιωμένοι γιόγκις ήταν άνδρες. Το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα οι άνδρες, στην Ευρώπη και την Αμερική, στράφηκαν σε πιο δυναμικές μεθόδους φυσικής άσκησης (με κύρια προτίμηση τα ανταγωνιστικά σπορ και τη δυναμική γυμναστική). Αυτή η τάση έχει αρχίσει να αναστρέφεται όλο και περισσότερο. Πολλοί άνδρες, στις μέρες μας, προσφεύγουν στη γιόγκα με ανακούφιση και αφοσίωση.

Ο φρενήρης ρυθμός της καθημερινότητας και οι απαιτήσεις της κοινωνίας φορτώνουν τον σύγχρονο άντρα με αχρείαστα και ανούσια βάρη. Το μοντέλο του σκληρού, αθλητικού άντρα με την προσήλωση στην καριέρα και την κοινωνική ανέλιξη συχνά επιφέρει άγχος, απομόνωση, δυσκολία στις σχέσεις και σε πολλές περιπτώσεις ακόμη και κατάθλιψη. Όπως λένε οι ψυχολόγοι «οι άντρες έχουν την τάση να μη δίνουν σημασία στο στρες, με αποτέλεσμα να είναι υποψήφιοι για καρδιακές νόσους σε μικρότερη ηλικία απ’ ό,τι οι γυναίκες».

άνδρες σε στάσεις yoga

Asanas και Pranayama για καταπολέμηση του άγχους

Η Yoga μέσα από τις στάσεις της (asanas) και τις ασκήσεις αναπνοής (pranayama) αποτελεί την ιδανική άσκηση ενάντια στο άγχος, βοηθά τα μέγιστα στην πρόληψη των καρδιοπαθειών και της υπέρτασης, βελτιώνει την αναπνευστική ικανότητα, ρυθμίζει το νευρικό και το ορμονικό σύστημα. Επιπλέον, εκτός από την ικανότητά της στην πρόληψη αλλά και στη διαχείριση των καρδιακών ασθενειών, η γιόγκα είναι ένα σπουδαίο αντίδοτο στην κατάθλιψη που είναι πλέον μάστιγα ανάμεσα στους άνδρες, αφού συχνά νοιώθουν ανίκανοι να ανταποκριθούν στις υπερβολικά υψηλές απαιτήσεις του μοντέλου του «επιτυχημένου» που απαιτεί η κοινωνία. Η yoga βελτιώνει θεαματικά την ευλυγισία –ψυχική και σωματική. Αποτελεί αντίδοτο στην ακαμψία της καθιστικής ζωής καθώς και την ακαμψία που προξενείται από διάφορα είδη γυμναστικής και σπορ με ανταγωνιστικό, άρα και στρεσογόνο, χαρακτήρα.

Η Γιόγκα αυξάνει την ενέργεια, τη ζωτικότητα, την ευεξία και τη δημιουργικότητα.

Μας μαθαίνει τη σχέση ανάμεσα: 


  • στο σώμα και την αναπνοή
  • στους μύες και τη σκελετική δομή
  • στο φυσικό σώμα και τις συγκινήσεις
  • στο σώμα και το νου 

  • στο εμείς και οι γύρω μας

Γιόγκα και αθλητές

Η Γιόγκα μπορεί να βοηθήσει την απόδοση κάθε αθλητή στο σπορ του, διδάσκοντάς τον πώς να αναπνέει σωστά, πώς να χαλαρώνει και πώς να γίνει και να διατηρείται ευλύγιστος.

αθλητής ασκείται στη yoga κάνοντας κοιλιακούς

Το κάθε σπορ έχει το δικό του «λεξιλόγιο» κινήσεων και συχνά μας είναι δύσκολο να μεταφράσουμε την κιναισθητική γλώσσα ενός σπορ σε μιά άλλη μορφή κίνησης. 
Το σώμα δημιουργεί ειδικά νευρολογικά και νευρομυϊκά μοντέλα που μένουν απαράλλαχτα και μας εξυπηρετούν στο συγκεκριμένο σπορ όπου συνήθως αναπνέουμε και κινούμαστε μ’έναν ορισμένο τρόπο. Συχνά τραυματίζουμε τους ίδιους μύες και συνδέσμους και με τον ίδιο πάντα τρόπο. 
Η γιόγκα είναι ένας ολιστικός τρόπος άσκησης που έχει αποσυμπιεστική δράση στο σώμα. Η ευλυγισία που παρέχει επιτρέπει την ασφαλή πρακτική των σπορ μυϊκής «δύναμης» όπως είναι π.χ. η άρση βαρών.

μαθητές yoga

Η Yoga η ίδια είναι ευέλικτη, προσαρμόζεται στις ανάγκες του κάθε ασκούμενου ανάλογα με το χαρακτήρα του, την κατάσταση υγείας του, τις ανάγκες του. Επαναφέρει το σώμα σε ισορροπία, στη φυσική του ευθυγράμμιση. Με τη μεγάλη γκάμα στάσεων που διαθέτει, μας φανερώνει πού βρίσκονται οι ανισορροπίες και οι αδυναμίες του σώματος, βοηθώντας μας να βρούμε τρόπους να το ενδυναμώσουμε.

Η ποικιλία παραλλαγών της κάθε άσκησης προσαρμόζεται στη φυσική κατάσταση του καθενός, ακόμη κι αν υπάρχουν τραυματισμοί ή προβλήματα, γι αυτό μπορεί να γίνει το ιδανικό στήριγμα σε μιά περιόδο αποκατάστασης μετά από τραυματισμούς.