Χάθα Γιόγκα , τι είναι και ποια τα οφέλη της

Χάθα Γιόγκα , τι είναι και ποια τα οφέλη της

H Raja Yoga, το οκταμελές πανάρχαιο Ινδικό σύστημα που σημαίνει προοπτική (Darshana), οδηγεί τον ασκούμενο από τον ψυχονοητικό περιορισμό, τον πόνο και το ψυχικό σκοτάδι σε μια διευρυμένη συνειδητοποίηση της ταυτότητας και του Είναι του, εδραιώνοντάς τον μέσα σε αληθινούς άξονες στήριξης, δύναμης και αντίληψης. Σ’αυτή την εσωτερική ψυχονοητική μετατόπιση, η συγκέντρωση είναι απαραίτητο εργαλείο. Το σώμα και ο νους λειτουργούν ως συμπυκνωτές και εκφραστές λεπτοφυών διεργασιών. Μέσω της γιόγκα συνειδητοποιούμε τα βάρη, τις δυσκολίες και τα άλγη που επιβάλλουν τα απωθημένα. Μέσα από αυτές τις διεργασίες αναπτύσσονται νέες ισορροπίες που οδηγούν στην ίαση και την πνευματική ελευθερία.

Σημείωση: Στα σανσκριτικά η λέξη Yoga είναι αρσενικού γένους ενώ στα ελληνικά συχνά προτιμούμε να την αποδίδουμε ως γένος θηλυκό.

Τί είναι η Hatha Yoga;

Χάθα Γιόγκα είναι το 3ο και 4ο σκέλος της οκταμελούς Ράτζα γιόγκα που αφορά στην άσκηση με το σώμα (asanas) και την αναπνοή (pranayama). Συνδυάζοντας το Ha και το Tha εξισορροπείται το δεξί με το αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου. Σήμερα πλέον είναι αναγνωρισμένο και στη δύση ότι το δεξί ημισφαίριο αντιστοιχεί στην αριστερή πλευρά σώματος (συναίσθημα, δημιουργικότητα) και το αριστερό στη δεξιά (λογική).

Η εναρμόνιση του ήλιου και της σελήνης

*Ha = ήλιος / Tha = σελήνη

Σύμφωνα με μια άλλη ερμηνεία, τα τέσσερα πρώτα σκέλη της γιόγκα (yamas, niyamas, asanas, pranayama) που αποτελούν το Ha οδηγούν στο Tha και την ολοκλήρωση (pratyahara, dharana, dyana, Samadhi). Προετοιμάζουν δηλαδή τον ασκούμενο να οδηγηθεί, μέσα από την πρακτική, σε πιο αφαιρετικές πνευματικές σφαίρες εκεί όπου η ουσία της γιόγκα αποκαλύπτεται ατομικά μέσα στην καρδιά και το νου του ασκούμενου.

ashtanga vinyasa yoga asana

Σωματική άσκηση μέσω του 3ου και 4ου σκέλους

  • Asanas (3ο σκέλος): Στάσεις εκγύμνασης που ασκούν το νου και το σώμα αυξάνοντας την ψυχοσωματική υγεία. Ακολουθούν τη ροή της εισπνοής και της εκπνοής πάντα με σεβασμό στο πώς κινείται το διάφραγμα και οι πλευρές. Η κινησιολογία των ασκήσεων διαπνέεται από τη φιλοσοφία και τους στόχους του πλήρους συστήματος της γιόγκα.
  • Pranayama (4ο σκέλος): Η ενίσχυση του πεδίου ενέργειας μέσα από τον έλεγχο της αναπνοής (εισπνοή-παύση-εκπνοή-παύση). Εξειδικευμένες αναπνευστικές ασκήσεις οι οποίες δυναμώνουν τα εσωτερικά όργανα, ηρεμούν και ισχυροποιούν το νευρικό σύστημα, το ανοσοποιητικό σύστημα και τον εγκέφαλο, ενισχύουν το ενεργειακό πεδίο, κατευνάζουν τις σκέψεις, αναπτύσσουν την ικανότητα της διάκρισης, τον αυτοέλεγχο και το εύρος της συνειδητότητας, μέχρι η αντίληψη του εαυτού να λάμψει «ως κρύσταλλος».

Τα οφέλη της Hatha Yoga

  • σαφής βελτίωση της υγείας
  • αύξηση της ευλυγισίας νου και σώματος
  • τόνωση/ενδυνάμωση της σπονδυλικής στήλης και του μυοσκελετικού συστήματος
  • ανακούφιση από το άγχος και ψυχολογική εξισορρόπηση
  • βελτίωση της ψυχοσωματικής συμπεριφοράς
  • πνευματική εμβάθυνση και εσωτερική στήριξη

Η σημασία της αναπνοής

Η αναπνοή καθρεφτίζει το χαρακτήρα και τη γενικότερη κινητική και νοητική συμπεριφορά μας. Είναι φορέας ενέργειας, φακός εξέτασης και ανακάλυψης διαστρεβλώσεων σε όλα τα επίπεδα. Μέσα από τη συνειδητή άσκηση με την εισπνοή, την εκπνοή και τα ανάμεσά τους διαστήματα (παύσεις/κρατήματα) προάγονται όλες οι λειτουργίες των συστημάτων και των οργάνων του σώματος που οδηγούν σε κάθαρση (sauca). H κάθαρση οδηγεί τον ασκούμενο σε βαθύτερα πεδία του ασυνείδητου νου, μέχρι και τις ανεξιχνίαστες περιοχές του «μη-νου» που διέπονται από πληρότητα, σιωπή και ενεργητική ακινησία.

Παρατείνοντας την ψυχονοητική παραμονή σε αυτές τις περιοχές -όπου οι συχνότητες του εγκεφάλου είναι πολύ χαμηλές- ο ασκούμενος οδηγείται σταδιακά, μέσω του διαλογισμού, στην πλήρη αποστασιοποίηση από τους εξωγενείς παράγοντες και στην τελική απορρόφηση από τον πνευματικό πυρήνα. Βιώνει την έκσταση και τη βαθειά συνειδητοποίηση εαυτού.